Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

13 septembre 2007 4 13 /09 /septembre /2007 21:24

Ieşind din Chişinău prin şoseaua Grenobl, mergind pe directia Cimişlia, se ajunge la o răscuce de drumuri (cam pe la km.25), din care unul duce spre localitatea Horăşti (Ialoveni), se iese din drumul principal, şi imediat se coteşte spre dreapta, pe sub pod, spre ajunge după vreo trei kilometri în faţa unei ciudate construcţii, încununate cu cupole în formă de bulb de ceapă - după tipicul arhitectural rusesc. Este noua mănăstire Horeşti, sfinţită cu hramul Sfântului Cneaz Vladimir. Deşi fondată cu câţiva ani în urmă, mănăstirea a început să funcţioneze în toată regula de-abia după hramul din acest an, cînd la 29 iulie, a fost sfinţită în prezenţa ÎPS Vladimir, şi a numeroşi oameni ai bisericii şi mireni. Ciudata construcţie, care se decupează ca o fortăreaţă în marea de verdeaţă, reprezintă un edificiu cu două nivele cu o clopotniţă dispusă în chiar axul acesteia, surmontată de o cupolă. Stareţ al acestui aşezămînt este Arhimandritul Nectarie (Gherman), în a cărui subordine se află un foarte amabil şi smerit preot laic, venit să facă ascultare tocmai din Bucovina, şi cîţiva monahi tineri. Obştea este în formare, iar aşezămîntul va avea, se pare, un viitor spectaculos, din cîte mi-am putut da seama din macheta expusă în una din camerele de la intrarea în edificiul principal.

Terenul alocat aşezămîntului monahal, cedat de mai mulţi ţărani ai zonei, este foarte extins, şi va cupinde cîteva acareturi cu diverse funcţii, şi o mare biserică de zid, care va amplasată în partea de răsărit a ansamblului, şi chiar un mic aeroport privat - dorit de sponsorii care vor susţine financiar acest amplu proiect edilitar. Momentan, mănăstirea dispune de puţine construcţii, şi, cu excepţia celei principale, în care este încorporată şi capela în care se slujeşte, sunt precare şi vechi. Lacul din proximitate va putea deveni şi el o sursă de venituri pentru obştea monahală, în viitor. Pitorescul locului, distanţa relativ mică de Chişinău, şi slujbele frumoase, fac toate ca duminica să asiste la slujbe mulţime de lume, şi, aflu din spusele protului mirean, că aceasta nu este din satul Horeşti...

 

Icoana aceasta - care îşi va ocupa locul de cinste în arhitectura iconostasului, ca icoană de hram - a fost adusă de un mirean anonim rus tocmai din Siberia îndepărtată, dăruindu-o acestui locaş, aflînd că se va sfinţi cu numele Sfântului Cneaz Vladimir, cel întocmai cu Apostolii. Cu adevărat, Biserica-Una nu are graniţe, nu ştie de naţionalităţi, şi sfinţeşte pe fiecare ce se apropie cu credinţă! Biserici cu acest hram sunt multe în Ukraina şi Rusia, căci tocmai Cneazul Vladimir a fost acela care a creştinat slavii la anul 988 după Hristos. Aici, în Moldova, evlavia crescîndă pentru Sfântul Cneaz Vladimir se poate explica şi prin înmulţirea celor care au fost botezaţi cu acest nume, dar şi prin faptul că acesta e purtat şi de Întîistătătorul bisericii locale...De puţină vreme, Sfântul Cneaz Vladimir a intrat şi în calendarul BOR.    

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir BULAT - dans manastiri-basarabene
commenter cet article

commentaires

Andrei Vartic 13/10/2007 17:11

Draga Vladimir,slavii au fost crestinati cu forta, noi de la sine, adica de la Bunul Dumnezeu direct. E o diferenta? Da, si inca foarte mare. Deci noi suntem oleaca altfel de ortodocsi. Si asa vom ramane, fiindca actul crestinarii fiind in trecut nu se schimba absolut cu nimic. iar cand vii la Chisinau cu masina, hai sa mergem la tzipova, sa-ti arat cum monoteistii geto-daci au devenit monoteisti crestini inca in timpul Sf. Andrei. Si asta e inca o mare de tot deosebire. Noi aveam biserici crestine (paleocrestine) chiar mult inainte de razboiul lui Traian cu Decebal (am vazut personal semne crestine, inclusiv vestitul peste, in cetati pur dacice. Deci, strabunii nostri au fost monoteisti, iar slavii, desi si rusii, au crezut in mai multi zei. Iara o diferenta. Si inca mare. De aceea, mari Vladimir, spatiul ortodox vecoderjavnic si cel romanesc are o falie de netrecut. De aceea la moscova se construieste a treia Roma, iar la Bucuresti - nu! Si inca ceva, pe Nistru (asta o spune Borziac, care e mai mult ateu), dar pestetot, manastirile rupestre crestine sunt in imediata apropiere a unei mari dave geto-dacice, uneori aceasta manastire coincide cu "manastirea" zalmoxiana. Si asta e o alta deosebire. asa ca, atunci cand spun teritoriu canonic sucevean tocmai asta am in vedere - ca noi, din fire, traditie si istorie, nu putem fi oprtodocsi rusi, ci doar ortodocsi romani. Asta se si vede in arhitectura sacra medievala. Arhitectura romaneasca ortodocsa se deosebeste net de cea rusa. Ura!av

Andrei Vartic 08/10/2007 19:13

Iar mosh Andrei, fiind batran si cu mare experienta stie ca in icoana nu are ce cauta imperialismul. Or, cercetand cu tare mare atentie pictura din Uspenski Sobor am obserat ca sfintii de acolo sunt ca si Ilya Morometz, adica velicoderjavnici. Interesant mai e ca si la greci, in tare multe icoane, sfintii se uita superiori la cei din jur, da, sunt greci. Iar cei din pictura medievala de la Pataruti, Voronet, Balinesti, sf. Ilie Suceava si alte cateva ctitorii stefanieine sunt si sfiosi, si smeriti, si piosi si nu vor sa  cucereasca pe nimeni. Asadar atunci cand cineva lesina atunci cand vede o icoana rusa eu am rabdarea sa ma cuibaresc smerit in "Cavalcada Sfintei Cruci" de la Patrauti, din 1497 si sa aflu, cum spunea si Neagoe la 1521 cat de aproape este Dumnezeu de om. Apropo, o chestiune foarte fina observata de Inaltul Bartolomeu: de ce Pantocratorul sta in icoanele cele mai vechi romanesti pe un cosmos de zidarie?

Vladimir B. 08/10/2007 10:47

NIMENI nici nu s-a laudat!!!
Eu am intrebat, si mi s-a spus, sfios, de preotul de la Cernauti, care face ascultare acolo, la Horasti. Ori, si parintele tinar bucovineana este un imperialist???
 
Si frumusetea estetica conteaza, dar sa fie si prezenta Duhului Sfant in ea, eu asa cred.
 
Cu bine,

 
Vladimir

Andrei Vartic 04/10/2007 22:10

Asa o sa umplem Basarabia, care nu e teritoriu canonic pravoslavnic, ci sucevean, cu toate icoanele sfintilor rusi. Cam e contra celor spuse de Iisus si apostolul Pavel despre semintii si biserica. Sa-si puna aviatorii ceia icoanele in Rusia lor, la locuririle unde a fost ucis un milion de romani din Basarabia. Cat priveste icoanele, am vazut o multime de icoane daruire de ofiteri romani in Basarabia, dar ei nu se inghesuie sa se laude. Si, in fine, doar nu e vorba de frumusete estetica?

Vladimir B. 04/10/2007 19:42

Dar nu e deloc o herghelie! Ci chiar un loc de rugaciune...Facut cu gust si atentie. Ati fost la fata locului? Fiecare face ce crede, si cum considera ca il indeamna constiinta. Si trebuie sa spun ca cea mai frumoasa icoana NOUA, absolut noua, am vazut-o la Horesti...si cine a adus-o acolo? Un ofiter-aviator din Rusia, a facut-o cadou, cine si citi dintre moldovenii nostri bravi, hai sa zicem si de romani, au fost capabil de astfel de gesturi??? Asta conteaza, domnule Vartic - gesturile firesti, necesare in momentul dat. Nu cauzele de care ne cramponam. Acolo era nevoie de icoana de hram, si o au! Nu cred ca sunt lucruri intamplatoare la Dumnezeu. La oameni - mai mereu!

Vladimir