Anunț cu bucurie apariția catalogului ediției a doua a proiectului ICONARI ÎN OTOPENI, care s-a consumat la începutul lunii noiembrie, 2014, și despre care am avut plăcerea să scriu pe larg la acel moment. Acum a apărut catalogul, editat și coordonat de iconarul Ioan Popa, iar curatorul întregii manifestări a fost doamna Mădălina Mirea. Asistentul de proiect: Cosmina Chituc.
Graphic designul publicației este realizat de Ioana Bita Giulea, care a lucrat și publicația ediției precedente. Tot ea este autoarea a mai multor minunate publicații și cărți, inclusiv pentru editura Noi Media, MȚR și mănăstirea Stavropoleos.
Catalogul ICONARI ÎN OTOPENI (ediția a II-a), full color și bicromie, are o concepție simplă, aerisită, în care blocul de text este alternat numaidecît de o imagine sau mai multe, cu un corp de literă bine aleasă - Adobe Caslon Pro -, e tipărit pe hârtie Claro Bulk de 200 gr., astfel că publicația are înfățișarea unui veritabil album de artă, ceea ce și este de fapt.
Statutul acesta îi este conferit nu doar de colecția foarte bine aleasă de fotografii color, care conservă imaginea majorității lucrărilor plăsmuite în cadrul work-shop-ului, ci mai ales de corpusul de texte teoretice, care abordează problematica imagisticii de tradiție bizantină (Ieromonah Savatie Baștovoi, Pr. Jan Nicolae, Elisabeta Negrău), chestiuni de restaurare (Romeo Andronic), iconografie și arhitectură (Ana-Maria Goilav), muzicologie (diacon Cornel Coman), precum și articularea unei noi iconografii, cea a Sfinților Brâncoveni (Vladimir Bulat). Textul de întâmpinare este semnat de curatorul manifestării, Mădălina Mirea.
În lumea de astăzi, în care inflația informațiilor eterogene, bigote cel mai adesea, riscă să polueze și să vicieze definitiv discernămîntul omului contemporan, lipsindu-l de repere și de dreapta așezare între lucrurile care cu adevărat contează, publicația ICONARI ÎN OTOPENI face ca garanția lucrurlui bine făcut, folositor și ziditor să fie fără echivoc.
În curînd, se va lansa această publicație, și bine ar fi ca prezența ei în biblioteci, școli de artă și în laboratoarele care se ocupă de conservarea moștenirii iconografice de stirpe bizantină să fie la înălțimea importanței pe care dorește să o aibă. Nu în cele din urmă, este un obiect poligrafic lucrat cu subtilități, plăcut de ținut în mînă, cu plastefiere mată, care încîntă cu adevărat ochiul.
Trebuie subliniat că un astfel de proiect (work-shop, catalog, management, coordonare etc) nu se putea concepe, organiza și derula fără energia, dinamismul, priceperea și darurile multe ale unui om ca Ioan Popa - poate cel mai iscusit, înzestrat și competent iconar al generației tinere din țara noastră!
Lucrurile frumoase se întâmplă firesc...
fotografii: vladimir bulat, martie, 2015.